همایون رفت... اما هنر از بین نمی رود!
هاکان مسعود نوابی هاکان مسعود نوابی

 

25 مارچ 2013 میلادی

اندوه شهر دهلی جدید – هندوستان

***

با تأثرات عمیق و درد همایون هنر، آواز خوان و نوازۀ با استعداد کشور، به عمر 33 سالگی، امروز در دهلی جدید چشم از جهان پوشید. همایون هنر از چند ماه بدینسو با بیماری سرطان خونی دست و گریبان بود و سر انجام آذرخش مرگ بر کاج بلند زنده گی او فرود آمد.

همایون هنر در سال 1359 خورشیدی در خانواده فرهنگی در شهر کابل زاده شد. تعليمات ابتدایی خود را در مکتب دوستی میکروریان به پایان رساند. در سال 1372پس از تشدید جنگهای کابل با خانواده به پشاور کوچید. در سال 1377 لیسه حدیبیه پشاور را به پايان رساند ودر سال 1385 خورشیدی از رشته زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه کابل سند فراغت لیسانس را به دست آورد.

همایون هنر موسیقی را در نو جوانی و در عالم مهاجرت با ساز تخصصی اکوردیون از سال 1375 آغاز کرد و در همین سالها به فراگیری دوره کامل گام های موسیقی غربی نزد استاد فرید شیفته همت گمارد و آن را موفقانه به اتمام رساند. همچنین تشویق و حمایت هنری استادانی چون واصف باختری و داکتر سمیع حامد، هنرش را حال و هوای تازه بخشید.

از سال 1383 فعالیتهای هنری خویشرا در داخل کشور توسعه بخشید و تا سال1386 به عنوان آواز خوان آماتور، نوازنده اکوردیون و عضو ارکستر بزرگ موسیقی رادیو تلویزیون ملی مشغول خدمت بوده است.

از همایون هنر تا اکنون آهنگهای «پیکر تراش پیر، باز کن دروازه را و به آن بی خونبها مانم…» از طریق رادیو تلویزیون ملی ثبت و نشر شده و یک البوم اکوردیون آن به نام «صدای سخن عشق» به کمک مالی انستیتوت گویته ثبت و به مشتاقان هنر موسیقی عرضه شده است.

فردا ساعت سه بعد از چاشت به وقت کابل با احتمال همایون هنر به سرزمین خود بر می گردد، اما خاموش، خاموش از بیماری سرطانی که حنجرۀ بلند او را برای همیشه بسته است آن پنجه های هنرمند دیگر، روی پرده های هیچ اکوردیونی نخواهد لغزید.

 

 

آخرین مطلبی را که آقای هنر در بلاگ اش به نشر رسانده بود:


آموزش موسیقی در جوامع پیشرفته و متمدن بر اساس مجموعه یی از سیستم های دقیق علمی و عملی صورت می گیرد. در حالیکه در بعضی از کشور های شرقی و از جمله کشور ما،آموزش موسیقی کماکان به صورت ارثی و خانوادگی و سینه به سینه دنبال می گردد.

در اثر توجه استادانی همچون استاد محمد قاسم، استاد غلام حسین،استاد محمد حسین سرآهنگ، استاد رحیم بخش، استاد نبی گل، استاد محمد عمر، استاد محمد هاشم، استاد فرخ افندی، استاد سلیم سرمست و استاد فقیر محمد ننگیالی اهمیت تدریس و آموزشهای علمی و عملی بر اصول و قواعد معین و مدون بالا گرفت و استادانی چون استاد محمد حسین سر آهنگ،لطیف پاکدل، وهاب مددی، انجینر محمد صدیق قیام، فرید شیفته و دیگران به ترجمه و تالیف کتابهای موسیقی دست یازیدند. اما تا هنوز در زمینه موسیقی آثار زیادی در کشور ما چاپ و منتشر نشده و دا نشجویان رشته های گوناگون موسیقی از این بابت در محرومیت به سر می برند.

کتاب آموزش مقدماتی اکو ردیون برای آشنایی جوانان علاقمند به اکوردیون تدوین شده و برای کسانی است که آشنایی ابتدایی با اساسات و مبادی موسیقی دارند. کتاب با نثری ساده و روان خدمت علاقمندان پیشکش می گردد تا شاید فتح بابی شود برای شناخت بیشتر اکو ردیون، سازی که سالهای زیادی آواز سحر انگیز احمد ظاهر هنرمند پر آوازه و محبوب کشور را همراهی کرد و شور ونوای آن را کیف بیشتر بخشید.

امید است، این تلاش مورد پسند هنر جویان جوان قرار گیرد واستادان فن نیز،اگر در بعضی مطالب، عیب و نقصی مشاهده نمودند، ارشادم فرمایند تا در آینده به اصلاح آن بکوشم.

در خاتمه از تشویق همکاران عزیزم در انجمن قلم بخصوص آقای وحید وارسته، استادان و شاگردان لیسه مسلکی هنر های زیبا به ویژه استاد ارجمندم آقای فرید شیفته و از پدر بزرگوارم که در حقیقت نخستین محرک ومشوق من در نوشتن این کتاب بودند، سپاسگزاری کنم.

از آقاي  فیروزخان آزادزوی به خاطر حروف نگاری و همچنین از آقای ژکفر حسینی صفحه آرا و طراح پشتی کتاب و همکاران چاپ و نشر کتاب کمال تشکر را دارم. توجهی که این کتاب بدون آن هرگز به وجود نمی آمد.

 

همایون هنر

homayounhohner.blog.com

 اینهم آهنگ آمد نفس صبح ... از احمد ظاهر به آواز همایون هنر

 

پیام تسلیت

با تاثر فراوان از وفات نابهنگام جوانیکه هنوز به همه آرزوهایش نرسیده بود, پسر محترم غلام حسین فخری یکی از شخصیتهای ادبی ـ فرهنگی کشور ما افغانستان, دنیای فانی را وداع گفته و چشم از جهان بست.

بدینوسیله مراتب تسلیات عمیق خویشرا به محترم غلام حسین فخری, خانواده محترم , اقارب ودوستان شان تقدیم نموده برای شان صبر جمیل آرزو می کنیم.

روان مرحومی شاد و یادش گرامی باد!

به نمایندگی از عده دوستان

محمد آصف علم, جنرال سید کاظم, فرین محسنیان


April 3rd, 2013


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.




بشیر دژم سرپرست اتحادیه هنرمندان موسیقی افغانستان
پیام تسلیت اتحادیه هنرمندان موسیقی افغانستان که در صفحات مربوطه قبلاً انتشار یافته باتاسف درین محدوده نمی گنجد اما می خواهم بگویم که درین اندوه بزرگ با خانواده وبازمانده گان شان شریکیم و همایون هنر وهنرش را فراموش نه خواهیم کرد خداوندببخشایدش.




همایون "شریفی"
با عرض سلام و تسلیت بخدمت فامیل و دوستاداران محترم همایون هنر، واقعا با شنیدن این خبر تکان خورده و اشک حسرت از چشمان جاری شد، باز هم یکبار دیگر ضایعه هنری همایون جان هنر را به جامعه هنری کشور تسلیت و از خداوند بزرگ میخواهم جای او را در بهشت برین دهد. مرد نمیرد بمرگ، مرگ از او نام جوست نام چو جاوید شدن مردنش آسان کجاست بااحترام: همایون "شریفی" اندوه گین مرگ هنر جوان و خوش مرام همایون "هنر"




نجیب - داوری
بدون هرگونه شک و تردید همایون هنر یکی از مندان با استعداد و چیره دست کشور ما طی سالهای اخیر بود. او که در میان سالهای دود و باروت و آتش بدنیا آمد و در همین شرایط از دنیا رفت؛ بعد از احمد ظاهر دومین هنر مندی بود که شنیدن صوت اکاردیون از پنجه هایش گوشها را به نوازش میگرفت. فوت چنین یک هنر مند با استعداد برای تمام جامعه افغان ضایعه یی است عظیم، وغیر قابل جبران. روح اش شاد ویادش گرامی باد.




پاڅون
تاءثرات عميق قلبي خويشرا نسبت فوت نا بهنگام همايون هنر به فاميل محترم شان تقديم نموده و صبر جميل برايشان از خداوند آرزو ميدارم. روح متوفي شاد باشد. با احترام فضل پاڅون از کانادا.




پیام تسلیت به رفیق فخری عزیز
فخری عزیز تسلیت خود وفامیلم بمناسبت مرګ نا بهنګام همایون جان بشما رفیق ارجمند فرزند درد ورنج همرزم روزهایی دشواروفامیل نهایت محترم شماتقدیم میدارم در این درد وغم سوزنده خودرا شریک میدانیم به روح همایون جان دعاو بشما رفیق ګران ارج صبر جمیل ارزو میکنم بجز طاقت وصبر چاره دیګر نیست .زبیر شیرزاد




فضل الحق فرزام
محترم فخري گرامي: با تاثر طلاع يافتم که همايون هنر جوان موءدب و پر تحرک نسبت مريضي با اين دنياي فاني وداع نموده و همه عزيزان دوستان و علاقمندان خويشرا قلبآ متاثر و سوگوار کرده است. بديوسيله ضمن تاثرات عميق بشما و فاميل محترم ابراز تسليت مينمايم و از خداوند بزرگ براي مرحومي بهشت برين و بشما صبر جميل آرزو ميکنم با احترام فرزام از کانادا



پيام تسليت شما


  • پيام شما پس از بازبینی منتشر خواهد شد.


نام (لازم):
پست الکترونیکی (نمایش داده نمیشود):
پيام شما:
 
 
مشعل